Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger en Marechal ladekabel til Saxo

Startet av Blysom, tirsdag 29. april 2008, klokken 23:28

« forrige - neste »

Blysom

Hei

Jeg er på utkikk etter en Marechal kabel til min saxo (ladekabel). Trenger en av den "sorte" typen, for normal lading.
Er det noen som vet hvor / hvordan jeg kan få tak i en?

Asker:
Citroen SAXO, ombygd til å bruke blybatterier.

Boogie

Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

elektrolux

En annen god kilde for ladekabler er Renault forhandleren. Pris ca. 3000 NOK
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#3
Mathew i Eco-drive som flere har kjøpt børster gjennom kan nå levere ladekabel.
Han selger også ladekabel hvor kontaktpunktene for hurtiglading er montert.

http://www.eco-drive.co.uk/marechal.htm
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Det var et fint tips. Skal bestille en med hurtigladekontakter til eget bruk. Billige hurtigladere på opp til 120 A er like om hjørnet.

Har selv en kjekk liten sak på 8 kg som gir 20A ekstra og dermed halverer ladetiden til ca 3 mil/ time på en Saxo.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

#5
Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. juni 2009, klokken 06:37
Har selv en kjekk liten sak på 8 kg som gir 20A ekstra og dermed halverer ladetiden
Jeg har nettopp satt sammen en hurtiglader som gir 12,5A ekstra (målt med PakTrakr) etter spesifikasjoner fra "Elbil-John" i Danmark. Meget enkelt - kun å dra ledninger mellom 3 standard 48V svitsjepower (á ca. kr. 1000,-) + en diode og sikring. Veier også 7-8kg, men litt stor; er på størrelse med en "god gammel" pils-kasse.
Men igår fikk jeg tak i (gratis) et tilsvarende utrangert Eltek power som gir 30A, som jeg nå skal bygge sammen på samme måte. Det blir litt tyngre, men mye mindre.

Sitat fra: elektrolux på lørdag 13. juni 2009, klokken 06:37
Billige hurtigladere på opp til 120 A er like om hjørnet.
Er ikke 120A litt vel mye å "leke med" for menigmann ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#6
Sitat fra: Elmo på lørdag 13. juni 2009, klokken 11:28
Fikk jeg tak i (gratis) et utrangert Eltek power som gir 30A, som jeg nå skal bygge sammen på samme måte. Det blir litt tyngre, men mye mindre.
Funket fint den. Gav 28A ekstra lading. Altså ca 40A totalt.
Hylla er standard Eltek. De fire midterste skuffene er såkalte "flatpacks" på 48v hver. Bruker 3 i serie for Saxo og 4 i serie for Partner. Øverste og nederste er blindinger.

Tror det skrotes mange slike i tele/data bransjen hvert år, med så mye konsolidering av firmaer som skjer. Vær på utkikk ! 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Ken

Den er fin Elmo. Du får mer en 12 A fra bilens lader?

Når blir det elbilferie i år!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

#8
Ladestrømmen med bare bilens lader i min Saxo ligger stort sett på "bare" 12,7 - målt med PakTrakr.  Får du mere Ken ?

Rettelse: Jeg har ikke sett på ladestrømmen så ofte (går sjelden inn igjen i bilen etter at jeg har satt igang ladingen) :D, men igår sjekket jeg.  Ved lading fra 20% startet strømmen på 15A. 
Bare jeg får RS-232 (ES1R) til å overføre feilfrie data kan jag komme opp med en oversikt over hele forløpet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#9
Sitat fra: Ken på tirsdag 16. juni 2009, klokken 13:32
Du får mer en 12 A fra bilens lader?
Sitat fra: Elmo på tirsdag 16. juni 2009, klokken 17:53
Ladestrømmen med bare bilens lader i min Saxo ligger stort sett på "bare" 12,7 - målt med PakTrakr. 
Rettelse: Jeg har ikke sett på ladestrømmen så ofte, men igår sjekket jeg.  Ved lading fra 20% startet strømmen på 15A. 
Vel - nye lodder, nye gevinster ........

Idag sjekket jeg P106'en også. Den startet faktisk på 25,4A fra 20% (med bare bilens egen lader).  Nå ved 40% ligger den fremdeles rundt 24A (går litt opp og ned mellom 23,1 og 25,3).
Tror denne bilen må være satt på høy ladestrøm (og Saxo'n min på lav). Og jeg har faktisk alltid hatt inntrykk av at 106'n min lader en del raskere en Saxo'n.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Det var noen rare verdier:

Med lading på 14A ( 16A) burde du se ca 20A inn på batteriet. Med lading på 10A burde du se ca 17A inn på batteriet
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Tja - ikke vet jeg. Kan bare rapportere det jeg ser.
Nå på 90% ligger den konstant på 22,7A - 140,0V  (og hvert av batteriene måler 7,0V - heldigvis)

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Hva slags instrument bruker du?
Jeg har et Biltema tangamperemeter som viser flere amper for mye. Kansje du har det samme?
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Elmo

#13
Jeg leser av på PakTrakr display. PakTrakr strømsensoren er i prinsippet et tangamperemeter.  Jag har jeg satt mellom de to fremste batteriene i 3er kassen.

Det kan jo godt være at PakTrakr sensoren ikke er helt 100% også.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Må nok ta avlesningene mine på PakTrakr'n i P106 med en stor klype salt. Igår så jeg etter en tur at den sto på +10,2A. Dvs at den påstod at bilen selvladet med 10 ampere :o
Jeg rebootet displayet, så får vi se.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA