Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hetter til Vakumføler, og batteri

Startet av elektrolux, onsdag 05. desember 2007, klokken 14:31

« forrige - neste »

elektrolux

Hettene som erstatter originale hette over vakumføler på PSA bilene var så populære at jeg har kjøpt inn et nytt lass.

Vil med dette tilby hettene for den symbolske sum av 25 kr inkludert post, og 5 kr stk for hver ekstra hette.

Dersom du er i tvil om du trenger en slik hette skal du starte bilen, og høre at vakumpumpa går. Når den stopper tar du tiden til den igjen starter. Går der mindre enn 1 min er der lekkasje i vakumsystemet.

Det har vist seg at den originale blå hetten på vakumføleren blir hard og sprekker etter en viss tid. Denne er veldig enkel å bytte. Kryp under bilen ved høyre framhjul og lokaliser vakumpumpe og føler like over høyre drivaksel. Bruk et skrujern, og vipp den blå hetten av vakumføleren, og monter en gul hette, så er sannsynligheten stor for at du har fikset vakumlekkasjen.

Eventuell neste fix er å bytte vakumslangen fra bremseservo til vakumpumpen. Denne har innvendig diameter på 10mm, og en meter burde holde.

Bilde viser gammel vakumføler påmontert gul hette, og en ny vakumføler med den originale blå hetten. Har også helt nye vakumfølere tilsalgs også for 1000 kr dersom noen trenger det. Peugeot pris er 4000 NOK.

Et lekk vakumsystem sliter unødvendig på vakumpumpe, og batteri/DC-DC da den tross alt trekker opp til 6A mens den suger vakum.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg ble ikke oppmerksom på denne tråden før det kom inn link hit fra Elbil-Wiki.  TAKK (for dette og stadig flere bidrag der Elektrolux).

Jeg har faktisk lurt på hvilken "motor" på høyre side foran et sted det er som bråker litt ekstra når jeg slår på tenningen.  Tror ikke den går for ofte, men det skal sjekkes nå.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Boogie

Den bør kunne holde på vakuumet i et minutt minimum.
Optimalt over 5 minutter.
Bytt hette, og det burde hjelpe.
Dersom det ikke hjelper kan det være lekasje i slangen, eller at pumpen har ødelagt membran (kan desverre ikke kjøpes separat, men man kan jo klippe ut en selv av en god gummipakning).
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

La_Jungla

Dessa "plasthattar" till vakuumpumpen, är det lätt att få tag på nya? Var köper man sådana?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jornheim

Har skiftet fra blå hætte til gul hætte, super løsing.

Men det var ikke helt tilstrækkeligt. Det viste sig at vakuumslangen sad ikke fast nok på bremseservoen. Har sat nyt spændebånd (slangeklemme) på, og nu er pumpen stille i mange minuter (så længe man ikker bruger bremsen).

Studsen på bremseservoen er nok det lettest tilgængelige sted, foruden pumpen selv. Die andre slangeforbindelser sidder godt gemt bag batterikassen  >:(
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Mateusz

Hei Elektrolux,
Tilbyr du fortsatt hettene for den symbolske sum av 25 kr inkludert post, og 5 kr stk for hver ekstra hette?
Eller kan du fortelle hva er nummer (navn) eller diameter på den hette slik at eg kan bestille dette sjølv?
Takk
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Trygve B

Citroen Saxo 2002 mod  
Nissan Leaf 2015 mod

Karmøy

elektrolux

Ja. Vi har fremdeles hetter til lekke vakumsensorer. Samme pris som i 2007 :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

He he. Takk for den.

Vi forsøker å gå mot strømmen, og senker faktisk med ujevne mellomrom prisene i stedet for å øke dem.

I dette tilfellet er nok salget mer en service enn en inntektskilde, men det er da også verdi i gode tilbakemeldinger. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA