Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Webasto som fusker

Startet av Helge, mandag 08. november 2010, klokken 13:40

« forrige - neste »

Griffel

Jeg ser også små bobler i bensinledningen når den pumper, og jeg tror det er helt normalt. Ganske kjekt ekentlig for ellers vile det være vanskelig å se om bensinpumpen virker når en feilsøker. antagelig suger pumpen inn litt luft.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

terjeeri

Hei, jeg har en erfaring med webasto som kan være verdt å dele. Har lest mange innlegg på problemer med webasto men ikke sett noen som har rapportert om den feilårsak som Prøven Bil i Trondheim fant.

Webastoen min fusket jevnt og trutt, kunne gå stabilt i kaldt vær, men ved væromslag til mildvær kunne den stoppe etter 5- 20 min og av og til lot den seg starte igjen. De gangene den ikke startet
var det kun et lite blaff i rødlampa som indikerer at den er på. Lampa kom altså ikke på igjen.

Det viste seg at mikrobryteren i den spaken som regulerer mellom blått og varmt hadde dårlig kontakt. Lampa skal jo tenne på et punkt ca 1/3 fra blå siden til full varme. Verkstedet skiftet hele brytermekanismen og etter da har vi ikke hatt problemer.

Mvh Terje.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

Elmo

Sitat fra: terjeeri på mandag 24. januar 2011, klokken 23:32
De gangene den ikke startet var det kun et lite blaff i rødlampa som indikerer at den er på. Lampa kom altså ikke på igjen. Det viste seg at mikrobryteren i den spaken som regulerer mellom blått og varmt hadde dårlig kontakt.

Interessant info Terjeeri - greit å skrive seg bak øret.
Men det er lett å skille på dette problemet og andre årsaker til at Webason stopper, iom at når det er problem med selve Webatoen så lyser indikator lampa fremdeles.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Sitat fra: terjeeri på mandag 24. januar 2011, klokken 23:32Det viste seg at mikrobryteren i den spaken som regulerer mellom blått og varmt hadde dårlig kontakt.
Dette kan sikkert være problemet hos enkelte av de som opplever problemer med Webastovarmer, men da med helt andre symptomer enn vi hadde på vår gamel Webasto tyoe S. Den startet ALLTID og de gangene den stoppet igjen var som regel når varmeren ble startet ved parkert bil (parkeringsvarmer) og da med stopp etter relativt få minutter. Da hørte man først at den "poffet" og brant ujevnt. Dessuten har vi byttet til en ny Type C Webasto som virker utmerket med den samme microbryteren.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

#34
Nå har jeg enda en trolig årsak til at Webastoen kan fuske - og det er undertrykk i tanken.

For to tre uker siden begynnte Webastoen på Saxo'n å fusker ganske likt sånn Helge beskriver. Den startet ALLTID og gikk til det ble litt varme, for så å stoppe. Etter en tid gikk det som oftest greit å starte den igjen, men noen ganger måtte jeg til med restart.
Jeg hadde liten lyst til å demontere den unødig (for det er en drittjobb), så jeg forsket litt ekstra på hvor lenge den gikk og hvor lenge jeg måtte vente før den ville starte igjen. Jeg hadde på litt kondensfjerner også, og trodde det gjorde susen, men så kom problemet igjen etter to dager.

Jeg oppdaget da jeg fyllte kondensfjerner at det var undertrykk i tanken, og jeg tror det er hele årsaken til problemene.
Nå åpner jeg tanklokket minst annenhver dag, og det trekker inn godt med luft hver gang så det til og med bobler godt nedi der. Og med det er problemene borte.
Jeg har sjekket med P106'n og der er det aldri undertrykk selv etter tomkjørt tank, så jeg regner med at luftingen på Saxo'n, som vel er en slange ut fra påfyllingen et sted (?), er blitt tett av is i enden.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

El rayo

Sitat fra: Elmo på onsdag 23. februar 2011, klokken 22:08
jeg regner med at luftingen på Saxo'n, som vel er en slange ut fra påfyllingen et sted (?), er blitt tett av is i enden.
Etter det jeg kan huske sitter luftingen helt øverst ved påfyllingslokket, fra toppen av fyllerøret slik at ikke noe renner ut der ved fylling. Tror også det er en en ventil som slipper luft inn, men ikke bensindamp ut.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: Helge på tirsdag 25. januar 2011, klokken 23:11
Dessuten har vi byttet til en ny Type C Webasto som virker utmerket med den samme microbryteren.
Helge. Du stilte deg mange spørsmål ang type C tidligere i tråden

Sitat fra: Helge på torsdag 25. november 2010, klokken 13:53
Sjekket mht ev. ny Termo top C utgave og det virker som det er en god del tilpasning som må gjøres:
1.) Eksosanlegg - virker ikke som C-utgavens eksosutløp passer med det eksterne eksosrøret til S-utgaven
2.) Hele innfestingen av varmeren ser ut til å måtte gjøres helt om
3.) Mulig annerledes pinnekonfigurasjon på styrepluggen inn på varmeren
4.) Må muligens skjøte på kjølevannslangen inn på Webastoen på grunn av 90 grader forskjell på tilkoblingen
5.) Annet?

Kan du oppsummere (her eller på wiki)  hvordan det ble, så vi har det til senere ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Jeg lage en oppsummering ja, og kan ved første anledning få tatt noen bilder av hvordan jeg har gjort det. Enkelte ting kan sikkert gjøres annerledes.

Jeg har ellers kommet til at problemene med vår gamel type S Webasto nok var en kombinasjon av to ting:
1.) Eksos inn i forbrenningsluftinnsuget ved parkert bil
2.) Litt for mye bensin inn i varmeren

Pkt 1 har jeg jo kommentert litt her på forumet før og angående pkt 2 så antydes dette av litt høyere drivstofforbruk med den gamle varmeren enn den nye samt at den gamle gav enda mer "ekstrem" varme fra varmeapparatet selv på kalde dager. Det beste jeg kan si om det gamle apparatet var nettopp at det ga nesten utrolig mye varme  ;D 
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Her er en kort oppsummering av ombygging fra Webasto type S til Webasto ThermoTop C - bilder får komme senere.

Elektrisk: De to pluggene til Webasto type S passer rett inn i kontaktene i Webasto ThermoTop C og pinnekonfigurasjonen er helt lik = riktig signal/spenning på rett plass og ingen tiltak nødvendig.

Bensintilførsel: Min erfaring var at bensinslangen ble litt knapp/kort ved skifte fra type S til type C. Jeg byttet derfor til en litt lengre bensin-gummislange i enden av den transparente bensinslangen.

Kjølevannstilkobling: Tilkoblingen av slangen for varmt vann ut av varmeren stemmer så godt overens at man bare kan koble den originale slangen rett på den nye type C varmeren. Tilkoblingen for slangen med det nedkjølte vannet inn på varmeren er litt annerledes på type C og har en annen vinkel. Mens denne peker i akkurat samme retning som den andre kjølevannstilkoblingen på type S peker den i nesten 90 graders vinkel i forhold til dette på type C (peker nesten rett framover i fartsretningen). Her valgte jeg derfor å skjøte på kjølevannslangen med en 90 grader vinkel kjøpt på Biltema. For optimal tilpasning måtte jeg da først kappe av noen cm på den originale kjøleslangen og deretter sette inn en 6 cm aluminiumsrørstump som skjøt (m/slangeklemmer) mot den nye kjølevannsslangestumpen med 90 grader bøy.

Innfesting av varmeren og eksostilkobling: Her lå vel den største utfordringen syntes jeg. Eksosutløpet på type C passer IKKE ned i sokkelen til type S. Jeg anså det som helt uakseptabelt å kappe av den originale eksosrørstussen (som er en integrert del av huset til varmeren) på en helt splitter ny og dyr Webasto. Det 12 år gamle originale eksosrøret var jo dessuten allerede ganske godt rustet. Jeg fjernet derfor det gamle eksosrøret (m/potte) ved å skru ut 2 bolter på traversen under radiatoren samt borre opp to "popnagler" på platen som den gamle varmeren hvilte på. Jeg laget deretter en liten festebrakett (ca 8x12cm) i ganske tykk aluminium (ca 5 mm). Festebraketten kunne lages "nesten" så enkel som en rektangulær plate. I vår P106 er det imidlertid noen utbukninger/kanter på motorromsiden av broen i overkant av radiatoren. Jeg måtte derfor skjære ut et ca 3 cm bredt og ca 5 cm langt hakk i overkant av braketten.

Til slutt måtte jeg bøye braketten litt omtrent på midten for å "tilte" (vinkle) varmeren litt framover i nedkant bort fra 12V-batteriet. Dette viste seg nødvendig for i det hele tatt å oppnå brukbar avstand fra eksosutløp/eksosrør til plastkassen for framdriftsbatteri i motorrommet. Jeg valgte å feste den nye eksospotten nede på broen i underkant av radiatoren i festet til den gamle eksospotten. Eksosrøret lot jeg deretter gå ut til høyre gjennom et hull i karosseriet ut fra motorrommet og foran høyre framhjul. (Akkurat denne delen med tilpasning av innfesting og eksos kan være litt vanskelig å se for seg uten bildeillustrasjoner).
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Gaute

Har du Elmo fått bukt med undertrykket i bensintanken?  Jeg mener jeg har samme problem med min. Det kan både suge og klukke i tanken når jeg åpner lokket.  Jeg har ikke fått sjekket ut den ventilen enda som skal utligne trykket.

mvh. Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Elmo

Sitat fra: Gaute på søndag 20. mars 2011, klokken 08:13
Har du Elmo fått bukt med undertrykket i bensintanken? 
Nei, har ikke set mere på det. Foreløpig åpner jeg lokket minst annenhver dag. Hvis (når) jeg finner årsak/løsning skal jeg poste her.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Sitat fra: Elmo på søndag 20. mars 2011, klokken 11:20
Sitat fra: Gaute på søndag 20. mars 2011, klokken 08:13
Har du Elmo fått bukt med undertrykket i bensintanken? 
Nei, har ikke set mere på det. Foreløpig åpner jeg lokket minst annenhver dag.
Hvis (når) jeg finner årsak/løsning skal jeg poste her.

Det tok langt tid :-[
Det er bare problem om vinteren, særlig sen høst og tidlig vår. Må rett og slett være is som tetter enden på lufteslangen.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA