Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparatets (dis)funksjon etter v7.0

Startet av cra, onsdag 18. november 2015, klokken 13:28

« forrige - neste »

cra

Hei!

Ser det er mange som klager over at det blir kaldt på beina, og at det er kuldesoner i kupeen etter at v7.0 kom. Jeg opplever det samme, og på langtur i helga fikk jeg tid til å lete litt etter hva det kan komme av og gjorde noen observasjoner.

Det jeg fant var at det virker rett og slett som at det kommer (for) kald luft opp til vinduet, som blir ytterligere avkjølt før den "renner" over dashboardet og ned i fanget på fører og passasjer. Dette medfører i alle fall for min del at jeg blir kald på fingrene og låra og etterhvert også på beina, og jeg får følelsen av at det er kaldt i bilen selv om temperaturen i kupeen ellers oppleves som grei. Det var ingen klaging på at det var kaldt fra baksetet, bortsett fra at en av ungene mente det kom kald luft ut av høyttalerne. Ved å skru opp temperaturen for å kompensere ble det bedre en stund, men så ble det i grunn litt for varmt i kupeen, og etter at temp. er justert ned er det samme problemet igjen.

Å stille dysene i dashboardet hjalp litt på kalde fingre, men da dugger det ganske raskt på siderutene, i alle fall når vi kjøreste i regn og temperaturer på 0-6 grader ute.

Ser at mange skrur opp viftefarta, og jeg tror dette kan hjelpe på at lufta til frontruta ikke bare ramler over dashboardet og i fanget på fører.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elbil fundamentalist

Skru av rangemode nå på vinteren. Da får du mer effekt i varmeapparatet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Lynet

#2
Det er vel egentlig ikke nødvendig å starte en ny tråd om dette da det allerede er debattert mye i en annen tråd!
En annen sak er at 2.8.217 ser ut til å rette på problemet
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Tja, ikke sett noe av den oppdateringen her ihvertfall. Virker som om det bare er noen få som har fått den så langt. Og i mellomtiden er varmeanlegget lettere nevrotisk.

ctr46

Sitat fra: Lynet på onsdag 18. november 2015, klokken 17:26
Det er vel egentlig ikke nødvendig å starte en ny tråd om dette da det allerede er debattert mye i en annen tråd!
En annen sak er at 2.8.217 ser ut til å rette på problemet

For min del så virker den oppdateringen til å ha funket i ca 2 dager. På vei til jobb idag på formiddagen så virket alt greit. På vei hjem fra jobb så var det akkurat som .77 oppdateringen som kom sammen med 7.0. Akkurat som trådstarter beskriver. Kald luft mot beina og hender. Forsøkte å sette temp i bilen på 31 grader uten at det hjalp.

Har ringt Tesla i Nederland og meldt problemet. Ble bedt om å kjøre varmt (Hi) i 10 minutter og så kaldt (Lo) i 10 minutter for å se om det ble noe bedring. Det ble ingen bedring da jeg etterpå testet med 21 grader i kupeen. Denne temperaturen brukte jeg pre 7.0 og funket fint. Etter .217 oppdateringen så virket det som sagt i ca 2 dager før det nå er ille igjen. Klarer ikke helt forstå hvorfor det blir sånn...

Ble også bedt om å kjøre en "power off" og la bilen stå i 10 minutter. Skal sjekke på vei til jobb igjen i morgen. Saken er i alle fall registrert og skal videresendes til "engineering" så får vi håpe at det blir en permanent fiks snart..

Fint om andre som også har problemer etter å ha fått "fiksen" gir beskjed så de har mer grunnlag å jobbe ut ifra..
.

Lynet

Kjører ca 20 min til jobb, og 2.8.217 har funket fint på 22 grader hos meg. Kjører manuelt med luft ned og vifte på 3 eller 4. Godt og varmt  :D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Brede

Sitat fra: Lynet på torsdag 19. november 2015, klokken 07:54
Kjører ca 20 min til jobb, og 2.8.217 har funket fint på 22 grader hos meg. Kjører manuelt med luft ned og vifte på 3 eller 4. Godt og varmt  :D

Så lenge det må justeres manuelt vil ikke jeg si at det fungerer fint..  ???

Cowboystrekk

Fungerer kjempebra hos meg. Er mye kjappere på forvarming enn før og gir god temp.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjørn

Jeg har fått 217 nå, og kun fått testet den på kortturer en dag.. men det *virker* som om det er tilbake på 6.2..
Spent på om det holder mer enn to dager, og også fungerer på lengre turer...

Eip

.217 gjorde susen for kalt gulv i min bil. Langtur på 46 mil , med 22grader. utetemp mellom -6 til -2
VIN: 509XX PD

Eip

Sitat fra: Elbil fundamentalist på onsdag 18. november 2015, klokken 17:12
Skru av rangemode nå på vinteren. Da får du mer effekt i varmeapparatet.

Da svir du av mange unødvendige kw til batterivarme , hvis du skal på en kort kjøretur.
VIN: 509XX PD

jorkus

Mitt største problem nå er at selv etter ca 30 minutter med forvarming om morgenen blir ikke vinduene såpass oppvarmet at man får åpnet dørene. (vinduet går ikke ned under lista da det er fryst fast) Dette er min 3. vinter med TMS, og første gang jeg har dette problemet etter forvarming.
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Muffinman

Forvarmer nå og lurte på det i det hele tatt stod på varme. Snøen smelter knapt fra frontruta ?!!
Kan umulig komme særlig varme fra de riktige dysene. Og i går merket jeg at duggen på siderutene ikke forsvinner hverken i auto eller defrost. Geniene i Tesla har tydeligvis funnet ut at det ikke trengs luft fra sidedysene da. Måtte stille lufta manuelt til å blåse i middels høyde, da hjalp det litt.

Kan jeg blir skremt over at man klarer å lage et makkverk som dette, og enda mer at de nok en gang ødelegger bilen min over lufta. Dustemikler.

ankul

Sitat fra: Muffinman på fredag 20. november 2015, klokken 07:26
Forvarmer nå og lurte på det i det hele tatt stod på varme. Snøen smelter knapt fra frontruta ?!!
Kan umulig komme særlig varme fra de riktige dysene. Og i går merket jeg at duggen på siderutene ikke forsvinner hverken i auto eller defrost. Geniene i Tesla har tydeligvis funnet ut at det ikke trengs luft fra sidedysene da. Måtte stille lufta manuelt til å blåse i middels høyde, da hjalp det litt.

Kan jeg blir skremt over at man klarer å lage et makkverk som dette, og enda mer at de nok en gang ødelegger bilen min over lufta. Dustemikler.

Jeg sliter med akkurat det samme som deg. Varmen har blitt vesentlig dårligere etter oppdateringen.
S85 2014 med alt - solgt
Model 3 - reservert tidlig
Model X75D med det meste - bestilt

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA